zwarte pijl links

Het belang van een data strategie

15 november 2021

Volgens een artikel in "De Tijd" in de zomer van 2021, trekken datagestuurde bedrijven gemakkelijker nieuwe klanten aan. Dat was de conclusie nadat Ipsos een onderzoek deed bij 300 Belgische bedrijven. Uit de enquête blijkt ook dat de helft van de Belgische bedrijfsleiders digitalisering vooral ziet als de digitalisering van administratieve processen. Amper 2 à 3 procent denkt aan big data of AI-toepassingen. 'Te veel CEO's denken nog steeds dat ze de huidige processen gewoon in stand kunnen houden, als ze er maar een digitaal sausje overheen gieten.'

Nancy Rademaker, partner bij Nexxworks, zegt het volgende over hoe je verder moet gaan: "Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen het digitaliseren van processen om ze efficiënter en goedkoper te maken, en een echte digitale transformatie. Alleen dan kun je als bedrijf beter inspelen op nieuwe klantbehoeften en hen een betere service en ervaring bieden. Tegelijkertijd vergemakkelijkt dit de zoektocht naar nieuwe businessmodellen en markten." Ze wijst erop dat het inmiddels meer dan bewezen is dat datagedreven bedrijven makkelijker nieuwe klanten aantrekken en ze beter weten te behouden. CEO's die digitalisering vooral als een kostenfactor zien, zullen zichzelf uiteindelijk uit de markt prijzen.

Hoe pakt u deze transformatie het beste aan? Veel managers negeren de expertise van hun eigen medewerkers. Laat ze meedenken, experimenteren en geef ze de kans om extern nieuwe ervaring op te doen. Ik heb gemerkt dat een gebrek aan kennis en knowhow - zeker op C-niveau - vaak een remmende factor is.

Een ander opvallend resultaat uit de enquête: 62 procent van de bedrijfsleiders verwacht dat de verdere digitalisering van hun bedrijf weinig of geen gevolgen zal hebben voor de omzet van het bedrijf.

'Dit legt enkele cruciale denkfouten bloot', zegt Pieter Ballon, directeur van de onderzoeksgroep SMIT (VUB/imec) en vorig jaar lid van de doorstartcommissie van de Vlaamse regering. 'Het is een misvatting dat het digitaliseren van je backoffice en administratie een pure efficiëntieslag is. Natuurlijk word je er efficiënter en een stukje competitiever van, maar die backoffice zal vooral uitgroeien tot een bron van kwalitatieve data.

Met die gegevens kunt u beter inspelen op uw klanten. Dit geldt niet alleen voor software- of internetbedrijven. Het geldt voor alle diensten, sectoren en modellen. We weten inmiddels dat de bedrijven die de meeste waarde halen uit digitale transformatie, juist die bedrijven zijn die hun bedrijfsmodellen innoveren en creatief en flexibel durven in te spelen op de markt. Maar daar hoef je geen technologieleider voor te zijn. Technologie vergemakkelijkt wel de toegang tot die nieuwe businessmodellen.

Er is een verschil tussen het digitaliseren van processen en een echte digitale transformatie.

Er zijn werkpunten, maar de enquête toont ook ambitie. Meer dan 90 procent van de bedrijfsleiders die erkennen dat hun bedrijf nog niet op het gewenste digitale niveau is, zegt daar iets aan te willen doen.

Wat ze niet moeten doen, is digitalisering reduceren tot een nieuwe, flitsende website of wat extra hardware," zegt Pieter Ballon. Ik raad aan vooral te denken in termen van data. Data zijn de grondstof van digitalisering. Wat weet u over uw klanten en uw eigen basisprocessen? Welke gegevens heb je al? Kun je die gegevens delen? Kunt u ermee experimenteren of er meer waarde uit halen? Zo'n aanpak leidt op den duur altijd tot een creatievere en flexibelere houding. Bovendien zult u anders omgaan met uw netwerk: leveranciers, maar ook andere bedrijven binnen de sector en zelfs concurrenten.

Zo'n beetje elke sector kent tegenwoordig een paar grote platformbedrijven, die steeds meer macht krijgen dankzij de enorme hoeveelheid data waarover ze beschikken. Voor kleinere bedrijven is het nu of nooit: alleen door zelf meer data te ontsluiten en samen te werken met andere bedrijven kunnen ze concurrerend blijven.