15 november 2021
Volgens een artikel in "De Tijd" in de zomer van 2021 trekken data-gestuurde bedrijven gemakkelijker nieuwe klanten aan. Dat is de conclusie nadat Ipsos een onderzoek deed bij 300 Belgische bedrijven. Uit de enquête blijkt ook dat de helft van de Belgische bedrijfsleiders digitalisering vooral ziet als de digitalisering van administratieve processen. Amper 2 tot 3 procent denkt aan grote data of AI-toepassingen. 'Te veel CEO's denken nog steeds dat ze de huidige processen gewoon kunnen behouden, als ze er maar een digitaal sausje overheen gieten.'
Nancy Rademaker, partner bij Nexxworks, zegt het volgende over hoe je verder moet gaan: "Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen het digitaliseren van processen om ze efficiënter en goedkoper te maken en een echte digitale transformatie. Alleen dan kun je als bedrijf beter inspelen op nieuwe behoeften van klanten en hen een betere service en ervaring bieden. Tegelijkertijd vergemakkelijkt dit de zoektocht naar nieuwe bedrijfsmodellen en markten." Ze wijst erop dat het nu meer dan bewezen is dat data-gedreven bedrijven gemakkelijker nieuwe klanten aantrekken en ze beter weten te behouden. CEO's die digitalisering vooral zien als een kostenfactor zullen zichzelf uiteindelijk uit de markt prijzen.
Hoe pakt u deze transformatie het beste aan? Veel managers negeren de expertise van hun eigen medewerkers. Laat ze meedenken, experimenteren en geef ze de kans om extern nieuwe ervaring op te doen. Ik heb gemerkt dat een gebrek aan kennis en knowhow - zeker op C-niveau - vaak een remmende factor is.
Een ander opvallend resultaat uit de enquête: 62 procent van de bedrijfsleiders verwacht dat de verdere digitalisering van hun bedrijf weinig of geen gevolgen zal hebben voor de omzet van het bedrijf.
"Dit legt een aantal cruciale denkfouten bloot", zegt Pieter Ballon, directeur van de onderzoeksgroep SMIT (VUB/imec) en vorig jaar lid van de doorstartcommissie van de Vlaamse overheid. Het is een misvatting dat het digitaliseren van je backoffice en administratie een pure efficiëntieslag is. Natuurlijk word je efficiënter en iets competitiever, maar die backoffice zal vooral uitgroeien tot een bron van kwalitatieve data.
Dankzij data kun je beter reageren op je klanten. Dit geldt niet alleen voor software- of internetbedrijven. Het geldt voor alle services, sectoren en modellen. We weten nu dat de bedrijven die de meeste waarde halen uit digitale transformatie juist die bedrijven zijn die hun bedrijfsmodellen innoveren en creatief en flexibel durven reageren op de markt. Maar je hoeft geen technologieleider te zijn om dat te doen. Technologie vergemakkelijkt wel de toegang tot die nieuwe businessmodellen.
Er is een verschil tussen het digitaliseren van processen en een echte digitale transformatie.
Er zijn werkpunten, maar de enquête toont ook ambitie. Meer dan 90 procent van de bedrijfsleiders die erkennen dat hun bedrijf nog niet op het gewenste digitale niveau is, zegt daar iets aan te willen doen.
Wat ze niet moeten doen is digitalisering reduceren tot een nieuwe, flitsende website of wat extra hardware," zegt Pieter Ballon. Ik raad aan om vooral te denken in termen van data. Data is de grondstof van digitalisering. Wat weet je over je klanten en je eigen basisprocessen? Wat data heb je al? Kun je die data delen? Kun je ermee experimenteren of er meer waarde uit halen? Een dergelijke aanpak leidt op de lange termijn altijd tot een creatievere en flexibelere houding. Bovendien ga je anders om met je netwerk: leveranciers, maar ook andere bedrijven binnen de sector en zelfs concurrenten.
Zowat elke sector heeft tegenwoordig een paar grote platformbedrijven, die steeds meer macht krijgen dankzij de enorme hoeveelheid data waarover ze beschikken. Voor kleinere bedrijven is het nu of nooit: alleen door zelf meer te ontsluiten data en samen te werken met andere bedrijven kunnen ze concurrerend blijven.